Even kennismaken met … Mariette

Mariette van Muijen

Hi Mariette, zou je zelf kort willen introduceren? 

Ik ben Mariette. Ik woon aan het Westerpark in Amsterdam op het GWL terrein, de eerste ecowijk van Nederland. Samen met Rutger en onze kinderen Boris (16) en Rana (13). Ik ben dol op de reuring van de stad (en het culturele aanbod!) maar zoek ook graag het bos op, of de duinen. Een ochtendwandeling tussen de Schotse Hooglanders in de zeelucht van Bakkum (waar we een caravan hebben staan) maakt heel gelukkig.

Systeemverandering is mijn drive. En ‘prototyping’ de werkwijze waar ik het meeste fiducie in heb: samen experimenteren met mogelijkheden. Ervaren wat wel en niet werkt. En zo stapjes verder richting gewenste impact. Werk is voor mij een hobby. Ik denk non-stop na over modellen, formats, plannen en leuke dingen. Daarnaast speel ik graag gitaar en piano en hou ik van (portret/model) tekenen/schilderen, lezen, koken, skaten en windsurfen. Ik ben een levensgenieter en wens het de generaties na ons toe dat ze dat ook kunnen zeggen.

 

Waarom heb je destijds voor Strategiemakers gekozen? 

Na een start als documentaire/programmamaker heb ik altijd op het gebied van innovatie en organisatieverandering gewerkt. Purpose driven, strategisch, ervaringsgericht en creatief. Toen ik het afgelopen jaar een ruimte wilde huren in de Strategiefabriek – waar ik eerder sessies had gefaciliteerd – kwam ik per ongeluk op de site van de Strategiemakers terecht. Dat was een feest der herkenning: strategische opdrachten, een creatieve design thinking aanpak en een ontspannen organisatiecultuur met enthousiaste, purpose-gedreven mensen. Precies de combi waar ik warm voor loop! Ook sloot dit aan bij mijn voornemen om alleen nog organisaties te helpen die actief willen bijdragen aan een duurzame samenleving. De match voelde zo goed dat ik er graag mijn zelfstandige leven voor opgaf.

 

Welke duurzaamheidstip zou jij andere willen meegeven? 

Kijk om je heen met een open blik: de oplossingen zijn er al, je moet ze alleen willen zien. Er zijn zoveel geweldige initiatieven, innovaties en mensen die waarde toevoegen aan de planeet. Een alternatieve keuze maken ligt dus voor de hand. Aan ons de taak om het alternatief zo makkelijk – en leuk – mogelijk te laten ervaren. Dus helder inzicht en overzicht te bieden door abstracte materie – toekomst, duurzaamheidsinhoud – concreet, tastbaar en positief te communiceren. Om handelingsperspectief te geven. Een goed voorbeeld vind ik de Only Planet van Tim van Hattum. Lees dat boek!

 

 

Ben jij benieuwd hoe Mariette jouw organisatie kan helpen? Stuur Mariette een bericht