Zo maak je duurzaamheid écht onderdeel van je strategie

Een duurzame strategie: van perspectieven naar keuzes

Steeds meer bedrijven zien het belang van duurzaamheid in en nemen het op in de strategie. Vele gebruiken daar bijvoorbeeld de Verenigde Naties’ Sustainable Development Goals (SDGs) voor, maar volgens het WEF handelt slechts 0,2% van de bedrijven daar daadwerkelijk mee in lijn. Als je écht duurzaamheid in je strategie wil opnemen en goede investeringskeuzes wil maken, kijk dan naar de volgende 3 gebieden:

  1. Je eigen value stream van supplier tot gebruiker
  2. Het ecosysteem waarbinnen jouw producten en diensten opereren
  3. Duurzame disruptie voor radicale verbetering in zowel waardecreatie als duurzaamheid

Deze 3 gebieden helpen je verder te kijken dan de usual suspects die je vaak in duurzaamheid ziet (vanuit Life Cycle Analyse geredeneerd) Wat als we hier nu Porter’s 5 forces zouden gebruiken om die gebieden te bekijken om tot een rijker portfolio aan verbeterkansen te komen?

Je eigen value stream (1,2,3):

Allereerst kijken we naar je eigen value stream: Jezelf, je leveranciers én jouw klanten. Naast het analyseren waar jouw grootste duurzaamheidsuitdagingen zitten loont het ook enorm om te kijken wat je kan leren van jouw duurzaamste concurrenten.

Leveranciers vormen in veel gevallen een deel van het antwoord op de uitdagingen van hierboven. Hierbij kan je kiezen voor a) het overstappen op duurzame alternatieven of b) in co-creatie met jouw leveranciers werken aan verbetering.

Het eindstation (in veel gevallen) is de klant/eindgebruiker. Door goed te kijken hoe jij hun gedrag beïnvloedt, ligt nog meer duurzaamheid binnen handbereik. Soms zal verduurzaming namelijk ook leiden tot een groei in consumptie, waarmee eerdere verbeteringen uiteindelijk niets opleveren.

Het ecosysteem (4):

Je value stream ligt in een ecosysteem en zal vaak ook in combinatie met andere producten en diensten gebruikt worden. Zo zit er natuurlijk altijd een huis aan een hypotheek gekoppeld, maar dus ook verf, laminaat en tuinplanten. En worden hotels vaak gebruikt in combinatie met vastgoed, interieur, eten & drinken, taxidiensten en vliegverkeer. Soms zit de meeste verbeterpotentieel dus zelfs in het ecosysteem in plaats van jouw eigen businessmodel. Breng dit ecosysteem in kaart en zoek strategische partnerships om ook buiten jouw directe dienst een positieve bijdrage te leveren.

Duurzame disruptie (5):

De laatste pijler die in je strategie geadresseerd moet worden is de duurzame disruptie. Dit is het gevaar van o.a. startups en innovaties die radicaal meer totaalwaarde leveren (ecologisch, sociaal en financieel). Zorg dat je investeert in potentiële snelle ontwikkelingen en kies bij langzamere ontwikkelingen voor een leiders- of volgersrol.

Meer info? Neem contact op met Pieter(?telefoon, email?) of Ferry(?telefoon, email?)