TLDR;
Door je transformatie readiness te meten kan je nog gerichter de juiste interventies doen om te verduurzamen. Zo vergroot je je impact.
Startpunt: duurzaamheidsstrategie
In september hebben we bij een klant twee werksessies gedaan over duurzaamheid. Binnen hun holding is duurzaamheid naar voren geschoven als belangrijke ontwikkeling waar alle organisaties mee aan de slag moeten. Die boodschap is geland, maar waar te beginnen? Wat is duurzaamheid precies en hoe relateren we dat aan onze businessmodellen? Kunnen we ideeën bedenken om een stap vooruit te zetten?
Transformatie readiness
Om daar zo goed mogelijk mee te helpen hebben we eerst gekeken naar hun transformatie readiness op 3 niveaus, geïnspireerd door regenerative leadership:
- Visie op de transformatie
- Transformatie ready organisatie
- Transformatie ready collega’s
Want, zo hebben we gemerkt in jaren van organisatieverandering en innovatie; organisaties die succesvol veranderen, zien waar ze naartoe willen veranderen (1), werken ook aan hun organisatievorm om de verandering te ondersteunen (2) en geeft alle collega’s de mentale ruimte om mee te kunnen veranderen (3).
Inzichten
Elke deelnemer heeft een vragenlijst ingevuld die zichtbaar maakte wat de sterktes en uitdagingen van de organisatie zijn als het gaat om de transformatie. Het beeld dat de deelnemers gaven van de organisatie was eenduidig:
- Er is nog (te) weinig duurzaamheidskennis en bewustzijn van impact
- De organisatie is een goede basis om te transformeren
- Collega’s staan continu in de actiestand, wat verandering kan remmen
De belangrijkste take-aways op het gebied van transformatie readiness waren:
- Er is tijd nodig voor reflectie – zodat het onderwerp tot leven kan komen & we moeten zorgen dat iedereen tijd krijgt om ‘uit te checken’ uit hun dagelijkse ritme om de volledige aandacht op de inhoud te kunnen richten
- We moeten het stakeholderveld breder bekijken om zowel positieve als negatieve impact te kunnen zien voordat we het businessmodel gaan analyseren
- Door de natuur te betrekken tijdens idee generatie kunnen we tot nieuwe en andere ideeën komen
Grotere impact
De twee werksessies hebben we ontworpen op basis van de transformatie readiness van de organisatie. Om zoveel mogelijk impact te maken, hebben we gebruik gemaakt van hun sterke kanten (o.a. op organisatie). Op sommige vlakken waar ze kunnen verbeteren, hebben we juist het tegenovergestelde gedaan van wat ze gewend zijn (rust & reflectie, brede stakeholderanalyse, natuur-geïnspireerde idee generatie).
Anderhalve maand na de sessies keken de deelnemers positief terug op de impact van de sessie:
- Duurzaamheid is enorm gaan leven en er wordt met een andere bril gekeken naar activiteiten binnen de organisatie
- Deelnemers zijn ook thuis aan de slag gegaan met verduurzaming van hun woning of verandering van gedrag
- Meer collega’s moeten betrokken worden en duurzaamheid moet snel geïntegreerd moet worden in klantprocessen
Wat is jouw transformatie readiness?
Wil jij ook sneller vooruitgang boeken met de transformatie naar een duurzame organisatie? Vul de vragenlijst in en dan nemen we snel contact op om er samen inzichten uit te halen. Wil je meer weten? Stuur een bericht naar Pieter.
Header van Bud Helisson via Unsplash