Zo breng je samenwerkingsvormen met start-ups in kaart

Iedereen lijkt wel een startup te willen zijn, er één te willen beginnen of er mee samen te willen werken. Wij ook. We investeren in veelbelovende startups, coachen startups bij Yes!Delft LaunchLab en UtrechtInc, doen mee aan events als Evolv en Lean Startup Machine, en… we organiseren zelf veel accelerators en innovatieprogramma’s voor bedrijven.

Investeren, actief samen ontwikkelen, meedoen met startup-events: het zijn slechts enkele voorbeelden hoe je de samenwerking met het startup-ecosysteem kunt vormgeven. De vraag die eraan voorafgaat is natuurlijk: wat wil je bereiken, wat wil je dat het oplevert?

Wil je als bedrijf een innovatieve cultuur stimuleren en dit tegelijkertijd uitdragen naar de buitenwereld? Dat kan een goede reden zijn om actief te worden in de startup community. Bijvoorbeeld door met teams startup-events te bezoeken of te gaan werken in co-working spaces, zoals We-Work, de Atoomclub, of Spaces.

Vraag je je af hoe je meer creativiteit krijgt in je bedrijf en wil je teams van medewerkers leren hoe ze (innovatie)projecten kunnen versnellen? Laat ze meedoen aan Startup Weekend. Voor meer intensieve training en coaching van medewerkers op het gebied van Lean Startup en Business Model Innovatie kun je ook deelnemen aan Startup Launch Class, een initiatief van Strategiemakers samen met het Amsterdam Center for Entrepreneurship. Medewerkers van bedrijven leren in dit programma door zelf (studenten)startup-teams te coachen. Ook bieden diverse partijen, waaronder Strategiemakers, maatwerk programma’s gericht op training van innovatieve tools en methodieken. Van 2- of 3-daagse Bootcamps tot Accelerator programma’s.

Die Accelerator programma’s kun je als bedrijf ook zelf organiseren. Bijvoorbeeld om de innovatiefunnel op een effectieve manier te vullen. Medewerkers met een goed idee worden 10-12 weken begeleid in het uitwerken en valideren van hun idee. Eventueel in de vorm van open innovatie met uitnodiging aan externe partijen, zoals zzp-ers of kleine bedrijven, om bij te dragen.

Bedrijven die serieus op zoek zijn naar nieuwe business modellen en toekomstige ROI gaan vaak nog een stapje verder in hun samenwerking met startups. Zo zien we enkele grote bedrijven investeringsfondsen voor startups starten. Zo investeert ABN AMRO met een fonds 10 miljoen euro in innovatieve startups die zich bezighouden met digitalisering van financiële producten en diensten. Financiële instelling Aegon heeft er maar liefst 100 miljoen voor over.

Om de veelheid aan keuzes die bedrijven hebben te faciliteren, hebben we het Startup canvas ontwikkeld. Het is een tool waarmee je in kaart kunt brengen waar je behoeften liggen en welke ‘startup’-mogelijkheden daarbij zouden kunnen passen. Kortom: hoe werk je succesvol samen met & aan startups? Dat is een strategische keuze. Het Startup Canvas biedt je een handvat om deze keuzes te maken.

We lichten het canvas graag toe. Bel ons op 020-2402296 of mail naar info@strategiemakers.nl