Purpose: waar begin je?

For English click here

PURPOSE: WAAR BEGIN JE?

Unilever deelde een half jaar geleden dat hun responsible brands 69% sneller groeien dan de rest van hun portfolio. (Brands with purpose grow – and here’s the proof) Genoeg bewijs om hun strategie door te zetten en steeds meer merken & producten op duurzame verantwoorde wijze te leveren.

Zij staan hier niet alleen in; purpose wordt een kernelement in bedrijfsstrategie. (Purpose als basis van toekomstbestendige bedrijven) Purpose is een lange-termijn leidraad voor keuzes. Van je supply chain tot product & service-ontwikkeling, innovatie, HR, facilitaire keuzes etc.

Maar wat is purpose dan precies? Als je artikelen leest over purpose merk je dat er nog veel verschillende invullingen zijn van ‘purpose’. Voor ons is de kern van purpose het relevant blijven op de lange termijn. Dit betekent dat je de taal van de lange termijn moet spreken, de ‘triple bottom line’ (people, planet, profits). Naast financiën dus ook gaan praten over ecologische en menselijke & maatschappelijke waarde.

Tijd dus om aan je purpose te werken. Hier twee stappen die je hierbij kunnen helpen. Een eerste verkenning van je purpose en een eerste blik op de transformatie.

EEN EERSTE VERKENNING

Tot purpose komen begint met het bespreekbaar te maken. Beginnen met praten over de impact en de verantwoordelijkheid die je als organisatie hebt. Om dit gesprek sneller te kunnen starten hebben we een simpel raamwerk bedacht. In dit raamwerk geven we aan hoe toekomstbestendig elk vak is. Het groen laat de mate van toekomstbestendigheid zien, vlakken met een positieve triple bottom line. De rode vlakken zijn nog single (financiëel) of double bottom line, en zijn daarmee nog niet relevant op de lange termijn.

Waar zie je de mogelijkheden van jouw organisatie? Hoeveel waarde wil je leveren op de ecologische & menselijke-as? Waar wil je als organisatie naartoe bewegen? Waar zou je jullie huidige businessmodellen plaatsen?

DE TRANSFORMATIE ZICHTBAAR MAKEN

Vanuit de triple bottom line kan je de volgende waarde-componenten inzetten. Dit zijn stukken menselijke (incl. maatschappelijke) en ecologische waarde die je in je businessmodel(economische waarde) kan verweven. Welke van deze waarde-componenten kan je inzetten om je huidige businessmodellen meer purpose gedreven te maken en naar de lange termijn toe te bewegen? Zitten er barrières of elementen in je businessmodel die voorkomen dat je menselijke en ecologische waarde kan leveren? En waarmee je organisatie belemmerd wordt om de stap te maken van groeien naar bloeien?

Vergelijk de barrières op de impact van het oplossen en de mate waarin de barrière verweven zit in het businessmodel. Vertaal de barrières met grote impact en grote verwevenheid naar “Wat als…?”-vragen. Deze provocerende vragen laten zien waar je als organisatie mee aan de slag moet en vormen daarnaast creatief voer voor vernieuwende ideeën. Een paar voorbeelden van vragen:

  • “Wat als we tapijttegels kunnen leveren zonder fossiele grondstoffen te gebruiken?” – Interface
  • “Wat als we kleding maken zonder destructieve katoen-landbouw?” – Patagonia
  • “Wat als we de chocolade-keten eerlijk inrichten?” – Tony Chocolonely
  • “Wat als we als bank stoppen met niet-duurzame investeringen?” – Triodos

Met deze verkennende oefening zet je de eerste stap naar het ontwikkelen van de purpose voor je bedrijf. Ook eens praten over je purpose? Stuur Pieter een bericht!