Sophie is sinds oktober werkzaam bij Strategiemakers. Hoog tijd om even kennis te maken!
Hi Sophie, zou je, jezelf kort willen introduceren?
Natuurlijk – maar erg origineel is mijn korte introductie niet: ik woon in Amsterdam met 2 kindjes en 1 vriend, hou van koken en eten, probeer af en toe te sporten, luister naar muziek en ben graag buiten. Oh ja, en ik ben bang voor kaas.
Welke duurzaamheidstip zou jij anderen willen meegeven?
Kies bewust. Sta heel eventjes stil bij de impact van je keuze op natuur en maatschappij, weeg dit af tegen prijs en gemak… en kies dan. Oók als dit niet de beste optie is voor de wereld. Natuurlijk zou het mooi zijn als je vanaf morgen ineens veganistisch bent, geen nieuwe kleren meer koopt, nooit meer vliegt en zonder verwarming overwintert. Maar dat is helaas (vrijwel) onmogelijk. Jezelf zulke hoge doelen stellen geeft een hoog risico op demotivatie. Ik denk dat je beter kan proberen om iedere keuze bewust te maken: ‘ga ik voor de vegetarische optie op het menu of heb ik nu écht veel zin in die kip, friet met appelmoes? Heb ik die nieuwe winterjas écht nodig, of durf ik nog wel over straat te gaan met het modelletje van vorig jaar?’
Niet omdat ik geloof dat die individuele keuzes echt het verschil gaan maken, maar omdat dit jou een nieuwe mindset geeft. Een bewuste mindset, die we hard nodig hebben om als collectief te veranderen en om op een andere manier naar onze systemen te kijken. En die mindset leidt (langzaam maar zeker) overal tot verandering: thuis, in het restaurant, de supermarkt, online en op je werk. Een bereik waar zelfs Google jaloers op is…
Waarom heb je destijds voor Strategiemakers gekozen?
Omdat ik wil bijdragen aan de transitie naar een duurzame samenleving door bedrijven hierin te begeleiden. Ik geloof dat de meeste impact te behalen valt bij het bedrijfsleven en dat daar ook het gesprek vaker over zou moeten gaan dan over de verantwoordelijkheid van consumenten. Als organisaties een bredere definitie van ‘waarde’ gaan hanteren door natuur en maatschappij een prominente rol te geven in hun besluitprocessen, dan draagt dat veel meer bij dan als we allemaal korter gaan douchen of minder vlees gaan eten. Ik geloof ook dat de meeste bedrijven inmiddels inzien dat ze moeten veranderen, maar dat er veel drempels voor hen zijn om echt (goed) te starten. Als Strategiemaker wil ik ze hier dolgraag bij helpen.
Ben jij benieuwd hoe Sophie jouw organisatie kan helpen? Stuur haar een bericht