DDSD: Hoe KRNWTR+ bijdraagt aan duurzaamheid

Afgelopen donderdag hadden we de eerste Duurzaam Denken Samen Doen, het evenement waarbij we, Strategiemakers en Strategiefabriek, iedereen uitnodigen om kennis en ervaringen rondom duurzaamheid met elkaar delen. Afgelopen donderdag hadden we Babs van de Voort, CEO van KRNWTR+, te gast. In deze blog nemen we je graag mee in Babs’ verhaal. 

Wat is de DDSD?
De DDSD staat voor Duurzaam Denken Samen Doen en is ontstaan vanuit een behoefte om van elkaar te leren. Er is veel kennis en praktijkervaring op het gebied van duurzaamheid, omdat er veel organisaties bezig zijn met hun reis om bij te dragen aan een duurzame samenleving. En waarom zouden we opnieuw het wiel uitvinden? Laten we van elkaar leren, het verduurzamen van de aarde moeten we tenslotte samen doen.

Daarom staat elke DDSD in het teken van een ander bedrijf wat grote stappen heeft gezet op het gebied van duurzaamheid, met deze keer: KRNWTR+!

Wat is KRNWTR+?
KRNWTR+ is een social enterprise, waar ze werken naar een betere wereld met elke slok. KRNWTR+ is ontstaan vanuit een sociale beweging, waarbij de oprichters dachten ‘wat raar dat we plastic flessen water de hele wereld overslepen, terwijl we perfect kraanwater hebben’! Vanuit daar zijn eerst karaffen in de horeca gekomen en nu biedt KRNWTR+ watertaps met gekoeld, gefilterd en bruisend water met voor wie wil natuurlijke siropen. KRNWTR+ heeft een + in de naam, omdat ze naast alleen kraanwater met natuurlijke siropen ook een alternatief voor frisdranken bieden.  

Waarom draagt KRNWTR+ bij aan een duurzame samenleving?
Elke minuut worden er meer dan 1.000.000 plastic flesjes verspild wereldwijd. De flessen worden onnodig gemaakt en vervoerd over de hele wereld, met vervuiling als gevolg in de productie van de flessen, het bottelen, verpakken, transporteren en uiteindelijk in het verwerken van het afval of recyclen. Voor 2030 wil KRNWTR+ 30 miljoen plastic flessen besparen door het aanbieden van hun verpakkingsvrije alternatief. 

Welke uitdagingen heeft KRNWTR+?

Tijdens het interactieve gedeelte kwamen subgroepen met ideeën

KRNWTR+ ziet mogelijkheden om uit te breiden naar het buitenland. In Nederland is de smaak en kwaliteit van het kraanwater goed en wordt er al veel kraanwater gedronken. Echter in bijvoorbeeld Spanje is de kwaliteit van het kraanwater goed, maar vanwege de chloorsmaak koopt men nog altijd flessen met water. Door het filteren van kraanwater met de oplossing van KRNWTR+ kan de smaak verbeterd worden en kan men in andere landen ook lekker drinkbaar kraanwater krijgen. Maar hoe kies je in welke landen KRNWTR+ als eerste kan uitbreiden? 

Dat is de uitdaging waar we met de diverse groep aanwezigen aan gewerkt hebben. In het interactieve gedeelte van de DDSD zijn we met de (online) aanwezigen in subgroepen aan de slag gegaan om ideeën te bedenken voor de uitdaging van KRNWTR+. Daaruit kwamen verschillende inspirerende perspectieven, zoals criteria waar je aan kan denken voor de selectie van een nieuw land en wie je kan betrekken bij het proces om een vlotte lancering te garanderen.

Na het interactieve gedeelte en een geanimeerd vragenmoment hebben we de dag afgesloten met een fijne borrel.

Wat nemen we hieruit mee?
Een van de belangrijkste inzichten was het belang van het begrijpen van de onderliggende klantbehoeften. Als je die latente behoefte, de vraag achter de vraag, volledig begrijpt, dan kun je op een andere manier die klantbehoefte vervullen. Zoals het verhaal over Spanje, waar men geen kraanwater drinkt vanwege de smaak, terwijl het wel veilig is. Als je dan de smaak weet aan te pakken, hebben mensen minder behoefte aan gebotteld water. Zo kun je ook naar andere problemen rondom het niet duurzaam gebruiken van onze bronmaterialen kijken en denken ‘waarom doen mensen dit op deze manier’?

Hartelijk dank aan Babs van de Voort en Angelo de Voogd van KRNWTR+ voor het delen van jullie verhaal! De DDSD wordt gezamenlijk georganiseerd door Strategiemakers en de Strategiefabriek.