the 7th generation company podcast

Onze podcasts

Strategiemakers podcast

Welkom bij de 7th generation company podcast. In deze podcast gaat Ferry op zoek naar verhalen over de strategische horizon van bedrijven, voorbeelden en tips voor andere bedrijven. Tips waarmee we morgen al aan de slag kunnen.

De afgelopen decennia is waarde creatie steeds meer verschoven naar het creëren van financiële waarde. Daarmee zien we dat de strategische horizon kleiner wordt. Met grote druk op het financieel presteren op de korte termijn. Tegelijkertijd hebben we grote uitdagingen in de maatschappij die vragen om een lange termijn aanpak. Klimaatverandering, de energietransitie, mobiliteit, druk op de gezondheidszorg, de landbouw, grondstoffen gebruik.

De podcast wordt gemaakt door Ferry van Strategiemakers, samen met Joël van de Strategiefabriek – de plek om fysiek en hybride samen te werken met aandacht voor jou en de wereld.

Introductie podcast Spotify pagina

Aflevering 1 – Pascal Koot, Global Director Innovation & Sustainability bij SHV Holdings

Pascal vertelt over zijn ervaringen als Global Director Innovation & Sustainability bij SHV Holdings. SHV Holdings is een groot Nederlands familiebedrijf, met dochterondernemingen op het gebied van energie, groothandels, diervoeding, beleggen en zwaar transport. SHV telt ruim 55.000 werknemers verspreid over 73 landen.

Pascals persoonlijke drijfveer is het brengen van verandering, nieuwe dingen te bouwen en vooruit te brengen. Innoveren helpt de verduurzaming van een bedrijf. Kleine stapjes zetten om de beweging in gang te zetten. In de podcast vertelt hij over die kleine stapjes zodat andere organisaties daarvan kunnen leren.

“Het verduurzamen van business modellen kent sterke parallelen met het innoveren van het bedrijf. Zowel bij de beursgenoteerde ondernemingen als familiebedrijven.”

Aflevering 1 - Pascal Koot Aflevering 1 - Pascal Koot

Aflevering 2 – Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer Verstegen Spices & Sauces

Marianne – de MVO manager van het jaar ’21 – vertelt over haar visie op duurzaamheid en hoe zij dit toepast binnen Verstegen Spices & Sauces. Een Rotterdams familiebedrijf uit 1886 met momenteel de vierde generatie aan het roer, waarvan menigeen een kruidenpotje in de keuken heeft staan.

Duurzaamheid betekent voor haar het beïnvloeden van je negatieve impact en daarin het verschil maken. Elke presentatie die ze geeft, start ze met het onderwerp ‘het bestrijden van kinderarbeid’. Ze vertelt in de podcast hoe duurzaamheid zo’n prominente plek heeft gekregen binnen Verstegen.

“Besluitvorming door het leadership team hoeft niet altijd te draaien op harde cijfers. Zeker rondom duurzaamheid. Als het bij ons leadership team ‘goed voelt’, doen we het gewoon.”

Aflevering 2 - Marianne van Keep Aflevering 2 - Marianne van Keep

Aflevering 3 – Jaap Westland, Sustainability & Innovation Lead Beter Bed Holdings

Jaap is verantwoordelijk voor duurzaamheid en innovatie bij Beter Bed Holding, een Europese retail organisatie met meer dan 10 merken en 1000 medewerkers. Beter Bed is in 1983 gestart als familiebedrijf, maar ondertussen beursgenoteerd. Daarmee is Jaap de eerste beursgenoteerde gast van deze podcast. Wat betekent dat voor de strategische horizon?

Beter Bed wil ervoor zorgen dat iedereen beter kan slapen en daarmee gezonder leven. Jaap ziet duurzaamheid als verantwoord omgaan met de dingen die je hebt en aanschouwt zodat je geen negatieve impact hebt als persoon. Dat probeert hij ook uit te dragen binnen Beter Bed. Dit vraagt om het maken van keuzes. Jaap vertelt hoe hij zijn stakeholders hierin mee neemt.

“Duurzaamheid vraagt vooral om actie en mensen in beweging brengen. We sturen daarom onze mensen, naast sales, ook op duurzaamheid. Mijn rol ligt in het activeren van iedereen bij Beter Bed.”

Aflevering 3 - Jaap Westland Aflevering 3 - Jaap Westland