10 jaar ondernemen, 10 jaar Strategiemakers. En ik voel weer dezelfde vibe als toen we begonnen.
Herken je die momenten dat je tot het inzicht komt dat het anders moet? Ruim 10 jaar geleden vonden mijn compagnon Ferry van Halem en ik dat old-school strategie op zijn kop moest. Te veel planning, te veel analyse, te veel management. Zo ontstond Strategiemakers en werkten we afgelopen jaren met klanten aan vernieuwing en innovatie, en hielpen we met transities naar klantgerichte, agile organisaties.
Is de wereld beter af?
Ruim 3 jaar geleden begon het weer te borrelen. En in 2020 liet ik in een interview optekenen dat het de morele plicht van consultants is om duurzaamheid op de kaart te zetten. Jarenlang was duurzaamheid, MVO en CSR een ‘stafafdeling’. Inmiddels is het overduidelijk dat we duurzaamheid in de kern van organisaties en hun strategie moeten integreren.
Dan gaat het er niet om dat je minder papier gebruikt of minder auto rijdt. Of dat je leverancier een certificaat heeft, of dat je CO2-uitstoot compenseert. Het gaat om de strategische vraag hoe jouw organisatie een positieve, betekenisvolle impact kan maken op de wereld: meer geven dan nemen. Is de wereld beter af omdat jouw organisatie bestaat? is de vraag die Paul Polman, ex-CEO van Unilever, stelt in zijn boek Netto Positief: hoe je een succesvol en duurzaam bedrijf creëert: door meer te geven dan te nemen.
Meer geven dan nemen
Maar wat betekent dat dan: netto-positieve impact maken? In ons vak helpen wij bedrijven om innovatiever te worden zodat zij relevante diensten en producten kunnen leveren aan hun klanten en wendbaar zijn bij verandering. Is dat impact? Ja, zeker. Wordt de wereld er ook beter van? Niet vanzelfsprekend. Ondernemen is in toenemende mate in het teken komen te staan van financiële resultaten. Flonkerende kwartaalcijfers, in 18 maanden van zolderkamer naar unicorn. Financieel gewin lijkt het primaire, egocentrische doel geworden. Zorg voor de natuur en welzijn zijn verwaterd.
Dat wordt anders als we de rol van het bedrijfsleven weer breder gaan zien. Als we winst zien als een middel om te investeren in de natuur, het klimaat, de mens en onze maatschappij. Welk business model hebben we dan? Welke ambitie? Welke strategie?
We gaan de uitdaging aan
Met deze vragen aan de slag gaan is voor veel organisaties een regelrechte transitie. Geen marsroute maar een zoektocht, waarin je ‘oude’ dingen gaat afleren en nieuwe dingen gaat leren. De neiging bestaat om van een transitie een project te maken, met doelen, deadlines en stuurgroepen. Maar als je de transitie wilt maken naar waarde creëren voor de natuur, maatschappij én klanten én organisatie, dan heb je een andere aanpak nodig. Een aanpak waarin creativiteit, ruimte, het omarmen van ambiguïteit en leren centraal staan.
Wij gaan de zoektocht zelf ook aan. We hebben een divers transitieteam geformeerd dat ons hele team bij de hand neemt en stimuleert. Zoals we dat ook bij klanten doen. Elke twee weken hebben we een Future Friday, een dag met alle Strategiemakers, waarop het transitieteam tussenresultaten laat zien, input en feedback ophaalt.
De transitie heeft een prominente plaats in onze investeringen. We investeren dit jaar 20% van onze capaciteit (en omzet) in het herontwerpen van onze purpose, proposities en eigen organisatie. In een strategie die de toon zal zetten voor de volgende 10 jaar.
Doe je mee met de transitie?
Veel organisaties kennen vergelijkbare uitdagingen. Daarom leek het ons zo leuk om ervaringen te gaan delen. Onze eerste aanzet is het maken van een serie blogs, waarin we een inkijkje gaan geven in hoe wij de transitie vormgeven en waar we tegenaan lopen.
Voel je enthousiasme, en wil je meer horen over onze transitie? Schrijf een reactie, DM of app. Want hoe meer organisaties mee doen hoe meer we de duurzame samenleving laten bloeien.